Kulturalne Podsumowanie roku 2023

 


Nim się człowiek zorientował, a to już kolejny rok minął. Rok bardzo intensywny kulturalnie, bo licznik zatrzymał się na 75 wydarzeniach 🙈. Były wycieczki bliskie i dalekie, a nawet zaliczyłam koncert w mojej wiosce. Były miejsca i teatry odwiedzone po raz pierwszy, były miejsca odwiedzane regularnie.

Statystyki


W minionym roku zaczęłam nadrabiać przedstawienia grane w Poznaniu, które nie są musicalami. Skończyło się na 10 przedstawieniach dramatycznych. Do tego widziałam 47 spektakli musicalowych, brałam udział w 14 koncertach i byłam na 4 wydarzeniach kabaretowych. Widziałam 42 różne przedstawienia z czego aż 34 po raz pierwszy.

Najczęściej odwiedzany teatr: Teatr Muzyczny w Poznaniu – 20 razy

Najczęściej oglądane przedstawienie – Piękna i Bestia oraz Deszczowa piosenka – 4 razy

Najczęściej oglądana aktorka – Anna Lasota – 18 razy

Najczęściej oglądany aktor – Patryk Kośnicki – 14 razy

Odkrycie roku – Urszula Laudańska (Piękna i bestia) i Dominik Ochociński (Pięć ostatnich lat)

Najdłuższa podróż – Poznań - Białystok

Teatr


34 musicale, 9 spektakli dramatycznych, w tym 18 tegorocznych premier. Tak prezentują się liczby jeśli chodzi o spektakle. Długo by trwało wymienić wszystkie spektakle, w których miałam przyjemność uczestniczyć. Dlatego skupię się na tych co zrobiły na mnie największe wrażenie. Pod uwagę brałam tylko te tytuły, które widziałam w 2023 roku po raz pierwszy. Tak się prezentuje moja złota szóstka:

6 - Six – Teatr Syrena

Kobiety petardy na scenie, niesamowita energia na scenie, jedna wielka impreza na widowni. Six to taki spektakl, który porywa publiczność, naładuje baterie, zapewni uśmiech na twarzy. Sześć niesamowitych artystek z głosami jak dzwon, genialny czteroosobowy zespół, fantastyczna gra świateł.

5 - Deszczowa piosenka – Teatr Muzyczny w Poznaniu

Zachwycający spektakl wypełniony humorem, wspaniałą muzyką, genialną choreografią i zjawiskową grą aktorską. Projekcje filmowe stojące na najwyższym poziomie, deszcz na scenie. Dla mnie to taki spektakl, na który mogę wracać od razu po wyjściu z przedstawienia. A bardziej szczegółowe wrażenia można znaleźć tutaj.

4 - Pięć ostatnich lat – Teatr Muzyczny Proscenium

Kameralność, intymność, genialne kreacje aktorskie, emocje płynące ze sceny. To wszystko sprawia, że ten spektakl jest przejmujący, łapiący za serce i poruszający. Dłuższe wrażenia można przeczytać tutaj.

3 - Kinky boots – Teatr Dramatyczny

Już rozumiem wszystkie ochy i achy na temat tego spektaklu. To co się na nim dzieje się to prawdziwa petarda. Fantastyczny Krzysztof Szczepaniak w głównej roli, który w mgnieniu oka potrafi porwać całą widownię. Do tego wspaniałe Aniołki. Energia aktorów bardzo szybko przechodzi na widzów. Czy mam już bilet na powtórkę z rozrywki? Ależ oczywiście.

2 - Piękna i bestia – Teatr Muzyczny w Poznaniu

Spektakl, który nawet dorosłego wciągnie w świat baśni. Już nie raz pisałam o tym spektaklu. Cała recenzja dostępna tutaj. Można doświadczyć podczas tego przedstawienia magii. Tutaj wszystko ze sobą współgra. Znakomite kostiumy, cudowna choreografia, wspaniałe efekty i scenografia. I do tego genialnie wykreowane postacie, które z każdą kolejną wizytą prezentują się coraz lepiej.

1 - Nędznicy – Teatr Muzyczny w Łodzi

Spektakl, który porywa swoją muzyką już od pierwszych dźwięków. Nie spodziewałam się, że takie wrażenie może zrobić przedstawienie, którego songi znam niemal na pamięć i to po polsku i po angielsku, które widziałam i słyszałam w wielu wersjach. Ale jednak doświadczenie tego materiału na żywo robi duże wrażenie. Dodatkowo genialna jest cała obsada. Ogromne wrażenie robią także sceny zbiorowe.

Bonus - Woyzack – Teatr Nowy w Poznaniu

To miała być taka zapchajdziura. Spektakl na ostatnią chwilę, bo inne przedstawienie zostało odwołane. Woyzack mnie jednak zaskoczył. Zmusił do analizowania po skończonym spektaklu. Dla osoby, która uwielbia kryminały jest to niesamowite doświadczenie, bo tak naprawdę nie dowiadujemy się kto zabił. Mamy możliwość wysnucia swoich teorii. Losowość scen, której można doświadczyć podczas tego przedstawienia również sprawia, że za każdym razem trochę inaczej postrzegamy podejrzanych.

Koncerty

Rok 2023 skończył się na 14 koncertach, a mogłoby ich być więcej gdyby nie te, które zostały odwołane czy przełożone na przyszły rok. Najjaśniejsze punkty na tej liście:

Pentatonix - Długo wyczekiwany koncert, który zdecydowanie był warty czekania

 W tonacji życia – jeden z najpiękniejszych koncertów, na którym byłam, harmonie podczas tego koncertu są niesamowite

Gala musicalowa – prawdziwe święto polskiego musicalu

Azyl – po raz pierwszy udało mi się dotrzeć do Azylu i to aż trzy razy. Wspaniała niemalże domowa atmosfera, cudowne wykonania nie zawsze oczywistych utworów

Męskie Granie – tradycyjnie prawdziwa petarda, gdzie po zakończonym koncercie można powiedzieć za rok znowu idziemy

 

Muzyka

Zarówno Spotify jak i YouTube jednym głosem powiedziały, że najczęściej słuchaną artystką w 2023 roku była Kelly Clarkson, a to za sprawą jej najnowszej, bardzo klimatycznej płyty Chemistry. Ten rok pod względem nowych utworów był fantastycznych, ale tak to już jest kiedy ulubieni artyści wydają nowe krążki. Oprócz Kelly w słuchawkach leciała muzyka Shania Twain z albumem Queen of me, płyta Kwiatu Jabłoni Album oraz Tides and Times Macieja Pawlaka. Całości dopełnia ścieżka dźwiękowa z musicalu Pani Doubtfire.

Plany na 2024

Rok 2024 zapowiada się imponująco. Bilety na imponujące koncerty i wspaniałe przedstawienia już czekają w szufladzie. A plany na kolejne też są okazałe. Zobaczymy co rok przyniesie. Niech będzie co najmniej tak dobry jak 2023 🙏.

 

 

Komentarze